Penang Solo Travel - Part II

Wednesday, January 20, 2016

Haii! Okay hari kedua di Penang!

Pagi pagi, 7 January 2016.

Bangun 0650hrs gitu. Quite late sebab aku nawaitu nak sunrise, tapi dah lewat lambatkan je lah. Haha. Usha-usha peta sikit. Decide pagi tu nak pusing Georgetown cari Street Art je. So, phiueeewww terus melangkah keluar.

Pagi di lorong-lorong bandar Georgetown.
Keluar tu terus nampak kedai makan kat depan and warung kopi breakfast. Tapi aku dah ngap roti sekeping kat bilik so abaikan je la. Betul betul tepi motel aku ni 3D Museum tapi awal pagi sangat dia pulak belum bukak. So aku terus je gerak jalan ke Padang Kota Lama sebab jalan situ straight akan ke Jetty which is the first Street Art aku target. Lima belas minit jalan kaki, masuk lorong tu keluar jalan ni, shot bangunan-bangunan sekeliling. Its really nice though senibina bangunan sini tambah lagi dengan sinar mentari pagi. Memang banyak lah gambar bangunan aku shot.

Dalam jam 0900hrs aku dah halfway ke first target and lapar sudah. So aku stop kat medan selera depan Jetty. Makan lah mee goreng as official breakfast. Sedap and takde la mahal. One I notice kat Penang ni banyak polis pelancong, which I'm not really sure apa function diorang. Usai makan, aku terus jalan. Pening gak laa nak cari Street Arts point ni, maklumlah benda tu kat dinding bangunan, dalam peta takde pulak tunjuk side mana bangunan dia duduk. Haha. Tapi pagi tu agak ramai jugak foreign tourist pun menjejak Street Art, so aku follow diorang je lah. Haha. First one jumpa kat Lebuh Victoria. Yeah! 10 points to Gryffindor! Hahahaha

Tourist kat Street Art.

Contengan dari pelancong.
"What are you looking at?"
Pencarian pagi tu membawa ke tengahari. Berpeluh-peluh pusing bandar. And I'm using 100% peta kertas tu sebab nak save battery phone baru la feel backpackers sikit! Haha. Ada satu lorong tu aku masuk redah je tetiba terperasan banyak film camera kiri kanan jalan. Rupanya ada pengambaran filem kat situ. Haha diorang just tutup jalan kepada kenderaan so maybe aku tak perasan signboard no entry dia. Tapi ramai je orang lalu aku tengok so aku pun watdek je lah. Huhu.

Letih berjalan rehat la dulu. Cantik hiasan taman dia.
Setelah berjam berjalan nak tercabut kaki aku pon made a stop kat Restoran Kapitan untuk lunch. Memang dah plan nak makan kat sini sebab dengar cerita makanan sini famous kat Penang. So, untuk makan aku just order cheese naan ayam tandoori and air teh ais je. Taknak makan berat sangat sebab banyak lagi nak jalan and taknak ngantuk cepat hahah. Ayam tandoori dia sumpah best! Best gila! Aku nak lagi satu tapi dah kenyang pulak. Haih perut kecik sangat haha. Harga pun okay la tak mahal pon. Memang tip top!
Restoran Kapitan.

Petang, 7 January 2016.

Usai makan aku teruskan trip haritu untuk ke Clan Jetty pulak. Petang tu takde la jauh sangat, tengok peta and terus gerak sebab jalan dah banyak pusing pagi tadi jadi terbiasa sikit. Kat sini takde apa sangat just jalan jalan sekitar jetty tangkap gambar sikit and beli souviner. Anyway jangan duk melilau sangat kat area sini sebab kawasan tempat tinggal orang so just show them some respect. :)

Ayuh ke Penang Hill!

Around 1430hrs aku dah terpacak kat stesen bas dekat Jeti tu. Tunggu bas RapidPenang 204 *rasanya, cek dah lupa*. Bas memang sentiasa ada. Tak perlu tunggu lama sangat kott sebab time aku tu memang aku terpacak je situ bas pun sampai. Tambang ke Penang Hill RM2.00. Perjalanan aku lupa makan masa berapa lama tapi lama gak la sebab aku tertido gak masa tu. Letih wei dari pagi berjalan kaki je kerjanya, ni baru dapat duduk dapat aircond hahah. Sampai sana terus gerak cari kaunter tiket. Ramai jugakla evethough hari weekday. Sama ramai foreigner and local visitors. Tiket sini kena RM20. Trip naik turun dedua aku tak duduk. Ramai sangat. Berdiri je la boleh jugak tengok scenery yang ada.

Kat atas layan view Pulau Pinang. Alhamdulillah cuaca baik so view nice. Orang kata atas ni sejuk sikit, tapi hari tu aku rasa panas je. Panas terik! Haha silap timing maybe. Pusing pusing lah atas tu. Jalan kat Love Lock Bridge tu spend time sikit baca mesej yang pelik pelik! Haha. Around 30 to 40 minutes spend atas sana then cek pun turun lah. Part tunggu bas nak balik ni malas. Driver pegi makan petang dulu dekat setengah jam jugak la haih. Aku dah plan nak kejar sunset pulak petang tu, jam dah dekat 1745hrs dah. Nasib la. Perjalanan balik bas penuh, aku berdiri je la sepanjang jalan tu.

Love locks.
Entrance Penang Hill.
Around 1830 turun bus stop Padang Kota. Sebab belum lagi solat, berlari aku masuk motel dulu selesai benda wajib. Then berkejar turun balik ke Padang Kota. Kali ni bawak tripod hehe sebab nak shoot je apa ada waktu senja kat situ. Kaki sakit gua cakap lu. Tapi nak jugak melayan sunset lari je laa kang gelap sangat apa pun takde. Haha. Orang ramai jugak la petang tu. Both local and foreigner. Then duduk laa tepi laut tu sambil layan long exposure and timelapse sikit. Puas hati.

Sunset.

Malam, 2000hrs, 7 January 2016.

Puas layan sunset sampai gelap aku pun gerak ke medan selera dekat situ. Most of kedai dah tutup and yang lain pun dah on the way nak tutup. Sempat la order nasi goreng tomyam and air. Itu je yang ada. Haha makan je laa lapar ni wei! Kenyang makan aku pegi pusing kat bangunan-bangunan situ try-try long exposure. Tu je malam tu. Then around 2100hrs aku balik ke bilik aku. Transfer gambar edit sikit tengok peta untuk esok then tidur!

Oraitt sambung ke Part III pulak!
Letih menaip. Haha. Adios!