A New Chapter || From IIUM to ...?

Tuesday, July 08, 2014

Assalamualaikum w.b.t.

 Kalau Arsenal dah berubah dari Nike kepada Puma, aku pun ada perubahan yang besar. It's not something yang boleh dibanggakan, tapi just to prevent any confusion di masa depan. Fact is, ia memang satu benda memalukan pun aku rasa. But I'm going to tell it anyway.

 Kalau sebelum ni korang korang nampak banyak post aku berkenaan CFSIIUM, kat CFSIIUM, perihal perihal aktiviti CFSIIUM and UIA umumnya, after this you guys maybe takkan nampak post post gitu lagi lepas ni. Sepanjang dua tahun aku di CFSIIUM, aku pun taktahu mana silap aku. Aku just pergi kelas, join club society and sometimes keluar jalan jalan like other students. Mungkin memang bukan jalan aku kat situ and sesungguhnya perancangan Allah SWT lagi baik. So, long story short - aku bukan budak UIA lagi! Bukan CFSIIUM and bukan IIUM! Aku sekarang hanyalah bekas UIA, bukan bekas tupperware okay!

Tinggal kenangan. Gonna be always in my heart :'(

 Result final exam final semester aku taklah membanggakan even memalukan. Dengan CGPA yang terkapai kapai di hujung tanduk, aku decide untuk sambung perjalanan hidup aku kat somewhere else.
"The hardest thing in life is deciding whether to give up or just try harder."
 So, lama aku fikir before buat decision untuk just give up on this journey. And begin a new journey, a new chapter in my life. Berkali jugak aku terfikir - "Damn dua tahun aku buat apa la kat sini, nothing! Takde apa except wasting time and money." And berkali jugak aku terpikir nanti orang dah done with degree aku mungkin baru melangkah ke dunia degree. But then aku terpikir lagi, it's okay Allah dah set up something bigger for me, insyAllah.
“Don’t be afraid to fail. Don’t waste energy trying to cover up failure. Learn from your failures and go on to the next challenge. It’s OK to fail. If you’re not failing, you’re not growing.” – H. Stanley Judd 
 Last week aku officially bergelar mahasiswa UniKL MIIT. Majoring in Multimedia. Something yang aku rasa memang ada dalam diri aku, yang aku betul gila-gilakan. Passion. I hope jalan aku pilih ni adalah yang terbaik untuk aku eventhough aku dah korbankan dua tahun di CFSIIUM. Pengalaman and ilmu yang aku dapat kat situ amat bermakna. Lima tahun di Maahad Muhammadi Lelaki, then 2 tahun di CFSIIUM - Garden of Knowledge and Virtue. And now aku di sebuah institusi terbuka UniKL. Hopefully ilmu and pengalaman dapat membimbing aku agar sentiasa di jalan yang benar. First week aku still culture shock. Now pun still try to adapt cara hidup baru ni.

 Kampus aku takdalah sebesar Kampus IIUM Gombak tu. Even Campus CFS pun lagi besar. Hahah. Kampus aku hanyalah sebuah bangunan 31 tingkat kat tengah tengah bandar beberapa blok dari Sogo Shopping Complex tu. Trust me, dalam tu tersangatlah sejuk macam dalam refrigerator. Bagi aku yang sememangnya taktahan sejuk, tetiap masa menggeletar dalam tu. Even nak menulis pun susah. Taktahu cemana nak survive lagi enam semester kat sini. While hostel aku pulak kat Kerinchi. Just a few minutes walk from LRT Kerinchi. Boleh tahan la hostel ni, tapi aku rasa lagi better la bangunan ABC, just sini boleh keluar masuk up till 12am tetiap hari. So far everything okay la kott except that aku shaking every class I attend. Pergi kelas pun naik bas pasal jauh sangat, and freshmen takdibenarkan bawak transport sendiri. Maybe semester kedua nanti aku nak cari rumah sewa la selesa sikit. Kelas kitorang bebas pakaian apa asalkan sopan.

A new chapter.

 Demam Denggi!

 Unfortunately aku takdapat nak cerita panjang pasal suasana pembelajaran kat UniKL MIIT ni sebab aku sempat masuk kelas satu hari je lepas 3 hari orientasi. Hari first kelas, aku dah demam menggelatar and pening gila. Malam tu aku ditahan wad sementara PPUM sebab low blood pressure. Esoknya aku tak ke kelas and just terbaring kat bilik. Lusa pergi PPUM lagi sekali tapi kali ni dengan uncle aku. Sekali lagi semalaman aku kat situ untuk masuk air, but this time nurse cakap aku suspect denggi and platelet darah aku low - 72. So, terus decide untuk balik Kelantan sebab susah kat KL nanti takde yang nak urus and tengok-tengokkan. Maghrib tu terus naik flight balik Kelantan and mendarat je terus bergegas ke HUSM. Tak balik pun. Sampai HUSM sah denggi and warded sampai lah dua hari lepas - 2 July 2014. Memang pedih and letih gila rasa tubuh badan.

 Alhamdulillah sekarang dah sihat sikit, cuma ada lagi pening pening kepala but overall I'm okay. InsyaAllah kalau takde pape Ahad ni dah balik UniKL balik and balik lagi nanti hari raya.

 Akhir sekali, thanks CFSIIUM dah banyak mengajar aku macam macam benda and bagi aku banyak pengalaman. And kepada geng geng yang bakal menyambung degree taklama lagi aku ucapkan All The BEST! Yang ambil langkah macam aku ni, aku wish bersabarlah and tabah dengan segala apa yang mendatang. Kita mungkin pernah gagal, tapi bukan selamanya kita gagal. Bangkitlah!

 Last sekali, selamat berpuasa guys! :)

You Might Also Like

7 comments

  1. shock culture tu standard budak2 baru masuk tempat baru , insyallah semua dipermudahkan . ok :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. a'ah hopefully dapat cepat adapt dgn new surrounding ni. insyAllah.
      thanks dilla :)

      Delete
  2. Whatttttt???????? Seriouslyyyyyy? Awak tahu tak saya dgn awak ni banyak persamaan. Tapi saya stuck dkt kos yang saya tak mint. Jadi result pun kureng. And skrg nak sambung miit. Tapi tak pasti kos apa. Cuma kos yang awak ambil skrg mcm best je. I glad that u wrote this post. Rasa mcm ada jgk orang yg nasib macam saya. Sebb ada manusia tak boleh lari dari "passion" dia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah now dah nak habis 4th semester. Ada lagi satu semester, then praktikal and insyAllah grad. Cari minat then okay lah nnti. Just follow your passion, then rasa nak give up tuu susah nak masuk. Goodluck!

      Delete
  3. Whatttttt???????? Seriouslyyyyyy? Awak tahu tak saya dgn awak ni banyak persamaan. Tapi saya stuck dkt kos yang saya tak mint. Jadi result pun kureng. And skrg nak sambung miit. Tapi tak pasti kos apa. Cuma kos yang awak ambil skrg mcm best je. I glad that u wrote this post. Rasa mcm ada jgk orang yg nasib macam saya. Sebb ada manusia tak boleh lari dari "passion" dia.

    ReplyDelete