Bertaburan di Tabur East

Sunday, January 31, 2016

Dah lama berhajat nak naik Tabur ni. Tapi masing-masing busy dengan hal masing masing and aku pun tak berapa nak berani buat solo. So, pagi tadi alhamdulillah dapat gak naik Tabur East sampai ke puncak.

Bukit Tabur East terletak kat Taman Melawati dan juga dikenali sebagai Crystal Hill. Bukit Tabur ni kira sebahagian daripada world largest quartz ridge. Tabur East tinggi dia 275M je takde lah tinggi pun tapi condition nak naik tu mostly trail menegak. Banyak kena panjat and rock climbing. Aku ada baca kat blog lain katanya sini less popular, tapi pagi tadi aku pegi sendiri ternyata statement tu not valid anymore. Ramai gila weh! *hari ni Ahad, weekend.*

0730AM, 31 January 2016.

Kitorang tiga orang berkumpul kat bus stop right after simpang empat bawah MRR2. Aku, Mock and Amir. Plan asal nak pergi semalam, tapi sebab Mock pun baru balik kem, so kitorang tunda lah satu hari. And alhamdulillah hari Ahad pun Amir dah ada kat KL so boleh laa ajak dia sekali. Kitorang semua first timer. Haha.

0750AM, 31 January 2016.

Sampai kaki bukit Tabur. And masa tu dah ramai gila kat area parking. Awal awal lagi aku dah rasa "Aduh ramai gila confirm kena datang balik masa lain ni".

Aku bawak beg isi air botol 500ml empat botol - 2 100+ and 2 mineral water serta camera dslr aku. Sebelum sampai situ aku pikir cane lah nak naik kalau tiga tiga tak pernah naik. Dah sampai sini, tak payah pikir langsung, follow je. Haha. First 15 minutes pun dah stop sebab jammed kat tempat nak kena panjat laluan berbatu. Orang ramai so beratur je lah.



Pungpang pungpang lepas dalam dua point berbatu, trail dah kurang pack. Orang dah makin sikit and laju la sikit pergerakan. Kalau ada glove memang elok korang pakailah kalau sayang tangan tu okay. Banyak stop jugak kitorang buat but tak banyak gambar pun. Why? Sebab tiap kali sampai kat port baik ambil gambar dah ada yang bukak studio taknak gerak gerak haha! So malas nak tunggu lama lama blah je lah.
Antara cabaran dia!




1100AM, 31 January 2016.

Sampai kat kaki puncak Bukit Tabur. Memang menaik 80 degree! Ada tali untuk korang panjat tapi aku rasa better panjat pegang batu batu and footing betul je lah daripada guna tali asyik goyang je. And footing or posisi kaki make sure betul insyAllah takde hal. And please elakkan daripada jatuhkan batu batu kecik. Sakit woi orang kat bawah ni. Haha.

Tengok baik baik ada orang tengah mendaki batu tu. 

Kat kaki puncak ni menunggu untuk naik lama gila! Sebab ada satu jalan je untuk naik and untuk turun. So beratur lah lagi. Kalau boleh jangan makan  masa sangat, tapi be cautious jugak! Dah naik kat atas ada lagi sikit trail sampai ke hujung Tabur East.




Crystal
Kat atas situ memang berangina and sejuk sikit. Tapi kalau mentari terik, panas jugak la kepala tu. Also ada banyak batu batu crystal kat atas tu. Tajam tajam batu dia. Kalau nak bergambar beware lah yer! Jangan duk syok sangat, kang ada yang sampai ke bawah dalam masa 2 saat kang.


1130AM, 31 January 2016.

Menurun syok! Menggelongsor je keje! Haha. Kitorang turun trail lain daripada yang naik kecuali part kat puncak tu memang one way je. Turun ni banyak kena control brek lah. Pandai lah dah gelongsor laju tu tangkap pokok pokok kat sekitar kang ada melambung pasni. Haha. Alhamdulillah setengah jam gitu je nak sampai bawah.

So bagi aku memang best Tabur East ni. Banding yang sebelum ni aku pernah naik Broga and Keluang, yang ni memang mencabar sebab trail menegak dia tu. Tapi kurang syok sebab ramai sangat orang waktu aku naik tu. Trip kali ni pun aku tak banyak sangat gambar dengan kamira aku sebab nak kelaurkan kamira dah satu hal, pastu ramai ramai gitu jadi malas nak bergambar sangat. So, maybe another time on weekdays pulak kot aku nak naik lagi sekali. Maybe pergi untuk kejar sunrise pulak insyAllah.


Adios!

* most of gambar semua ni pakai iPhone mok. Gotta admit memang nice kamira iPhone ni!

You Might Also Like

0 comments