Ke Bukit Keluang Ke Kita?

Thursday, January 21, 2016

Cuti yang agak pendek kali ni member seMaahad dulu ajak panjat Bukit Keluang kat Besut. Memang dah lama aku duk usha bukit tu dalam google akhirnya ada jugak yang mengajak haha!

Tengah malam, 16 January 2016.

Pukul 0245hrs gitu member aku, Hafizi datang ambik kat rumah. Maklumlah balik kalini takde motor takde transport so nasib baik ada member baik tolong ambik hehe. Then terus ke Tumpat mencari bekalan buat sarapan. Nasi Air Dingin! First time aku pegi beli nasi pukul 3 pagi! 3 pagi bro! Haha tu pun dah ramai orang kat situ cari stok buat breakfast. Kitorang beli 14 bungkus! ;)

Then terus ke rumah member satu lagi kat Lundang. Sini kira pusat operasi la. Haha. Semua kumpul situ then baru gerak ke Besut. Aku memula taktau apa pun pasal plan diorang, aku just tetamu undangan je. Plan pulak katanya last minute so pakai redah je. Haha. Pukul 0345hrs gitu kitorang bertolak dengan satu kereta berahlikan 8 orang dewasa! Haha. Padat bro dalam tu. Berhimpit! Tapi geng semua kepala gila gila enjoy je haha. First 20 minutes gegey lagi dalam kereta, lepastu mula sepi haha. Lepas 40 minit kot ke berapa entah, kat 'ppalo ghettok' Tok Bali kitorang stop kat satu kedai dulu. Makan! Tak menahan lapar dah semua. Maka mencekik lah kitorang sambil melayan malam yang sepi. Sambung perjalanan, tapi lepas tu sepi je, dah kenyang tido la. Dalam jam 0550hrs sampai masjid kat Kg. Raja, Besut. Stop rehat, solat Subuh then terus siap siap attire nak hiking.

0650hrs, 17 January 2016.

Tiba kat kaki Bukit Keluang. Time tu dah cerah sikit. Orang takde tapi kereta park dah nampak dua tiga buah. So kitorang doa dulu and naik. Lampu suluh masa tu tiga ke dua je bawak sebab pikir dah cerah so maybe tak perlu sangat. Tapi gelap woo nak naik tu. First naik tangga tinggi mampos. Habis part tangga je dah mengah gila. Dah lama tak exercise, naik tak warm up peh memang sakit haha. Lepas tangga naik agak curam dengan laluan pokok tumbang. At first tak sure sangat betul ke jalan ni? Then yakin kan je diri haha sebab takkan nak turun balik trail pun ada so follow je lah. Kena beware kaki letak kat mana sebab silap footing tergelincir gak nanti. First jumpa nampak laut dah happy sebab ingatkan dah dekat top. Rupanya sangkaan meleset! Haha dekat dua tiga kali jugak ingatkan dah sampai rupanya bukan. Memang letih! Dekat setengah jam ke 40 minit naik then nampak puncak! Yeah! Jumpa pondok kat situ then nampak ramai duk sibuk bergambar. Haha rupanya diorang naik ikut trail lain. Nasib badan.


Ayuh!

Kat atas haa bergambar lerw apa lagi. Haha. Yang aku musykil cemana boleh ada sekor kucing kat atas tu! Comel pulak tu. Jadi tarikan pulak dia orang bergambar ada dia sekali haha. Sunrise? Pehh subhanallah memang cantik! Tepi laut dengan bukit bukit tinggi perhh! Kalau ada rumah tepi gitu memang best ah macam rumah Tony Stark Ironman tu. Lama jugak la kitorang stop kat puncak untuk bergambar. Aku pulak tripod pinjamkan kat member haritu, so utk trip ni aku bawak tripod lama, tapi jahanam, asyik nak berpusing je bila letak haha. Tapi boleh pakai jugak la daripada takde langsung.



Bloodbrothers!

Stunning view I must say!



Part turun kitorang pakai laluan lain. Lagi pendek lagi cepat tapi tu lah part turun ni sakit kaki sebab banyak nak kena tahan dari menggelongsor ditarik graviti. Haha. Kena pulak aku balik cuti tak bawak balik kasut sukan aku. Pegi sana pakai kasut adik aku yang kecik gila! Tersiksa kaki aku sepanjang pendakian. Turun dalam 15 minit kot. Sampai kaki bukit terus aku bukak kasut. Pedih bro. Sebab turun jalan lain so sampai bawah pun kat tempat lain la kan. Huhu kena la menapak pulak ke kereta. Boleh tahan jauh. Tapi enjoy! Haha



Sampai kat kereta nampak pantai pulak! Haha bergambar jap kat pantai! Nice do pantai dia. Clean bersih and view memang best!


0900++hrs, 17 January 2016.

Then kitorang ke destinasi seterusnya. Yang ni takde dalam plan. So just jalan je! First menuju ke Lata Tembakah, kott. Tapi tutup sebab under renovation maybe. Nampak tar baru tapi jalan entrance tutup so kitorang blah. Then kitorang ke Air Panas La. Boleh tahan jauh.

Sampai sana first thing buat was cari pondok tido! Haha. Driver penat dari semalam drive dia sorang je so jom lah beradu kejap. 15 minit jugak lelap hahaha walaupun bertilam kayu je. Then kitorang jalan kaki ke kawasan jeram sebab taknak la main air panas terus. Fuh view memang baik do! Tapi silap aku sebab tak bawak baju seluar lain sebab taktau pun! Haha so aku main camera je la masa tu. Memang dah lama dah nak shoot jeram ni sebab jealous tengok orang lain buat slow shutter kan. So dapat lah view aku nak. :))





Setengah jam main air sejuk, beralih pulak ke kolam air panas. Panas gila bak hang! Masuk kaki je dah pedih dah. Haha. Aku duduk rendam kaki dalam 15 minit je pastu dah. Panas oi panas! Puas main situ kitorang blah la dalam pukul 1300hrs.

Perjalanan balik hujan kejap. Then cerah je, Pukul 1700hrs aku sampai rumah. Thanks guys ajak aku! Hehe. Till next time!

*Dengar cerita nak ke Gunung Stong? Seriously?!

You Might Also Like

0 comments