Penang Solo Travel - Part I

Saturday, January 16, 2016

Awal semester aku memang selalu akan target untuk pergi jalan jalan makan angin light backpacking. So, last semester aku plan lah macam-macam but in the end takde sapa boleh join. Financial problem. Yep duit memang bagi trouble. Apa boleh buat. So then at last aku pun backpacking sorang diri je. Lone Ranger!

Afternoon, 6 January 2016.

Aku contact member kat IIUM sebab nak pinjam action camera. Lagipun kat UIA senang nak ke public transport. Then ask for member untuk hantar ke LRT pulak since malas nak gerak naik RapidKL ke sana. Ada member, guna la! Hiks. So dalam around 1300hrs Amir hantar aku ke LRT Putra, Gombak. Sampai sana, keluar duit siap siap untuk payment accomodation since aku just call motel tu pagi tu je and takde sebarang payment pun buat just book gitu je. Infact aku sebenarnya baru decide pagi tu je nak pegi. Baju semua baru pack sejam sebelum gerak ke IIUM. Haha. Perjalanan dalam LRT lancar je but pasal harga public transport yang naik takleh nak buat apa. iRedha kata budak budak iPhone, Hahahahaha :P

Lone Ranger

Sampai KL Sentral around 40 minutes lepas tu. Aku yang tengah lapar nak mampus sebab lupa nak makan dulu sebelum tu serbu je lah Subway (lagipun satu semester tu dah memang lama duk nakkan Subway ni hehe). Before Subway aku pergi beli tiket bus ke KLIA2 dulu sebab kot nanti lambat pulak kena beratur beratur ni. Aerobus KL Sentral - KLIA2 harga RM11. So naik Subway gi makan gi minum. Pastu pukul 3 naik bas. Memang dalam bus aku tido je. Haha. Mengantuk weh semalam tido lewat duk study Penang then pagi bangun awal duk pikir nak pi ke tak. Haha. Dalam pukul 4 lebih sampai KLIA2. Sampai sana satu hal pulak aku mencari cari mana nak tuju. Duk follow je signboard pastu tiba tiba signboard hilang. Tempat tak sampai lagi. Pelik. Ajaib. Haha. Aku pusing je la lagi sampai laa 15 minit kemudian jumpa laa destinasi dituju. Tu pun lepas tanya bro KLIA tu. Aku last person check-in ruang tunggu flight AirAsia AK6128 KUL - PEN. This is my second time naik flight sorang, kinda newbie. Haha. First time naik sorang dulu masa kena denggi and ibu suruh balik Kelantan terus.

Typical selfie at KLIA *bukan selalu hehe*

Lewat petang, 6 January 2016.

Alhamdulillah flight smooth and enjoy je view. Around 1800hrs kot touchdown Bayan Lepas International Airport. Kat sana solat dulu then terus cari maps and brochure about Penang. Unfortunately banyak dah habis, so ambik je la mana ada. Dah sampai sini aku sebenarnya tak tau mana nak tuju. Then, usha usha la map kejap tengok kat mana exactly motel tu, then terus tengok bas mana dapat turun paling dekat ke sana. Lastly aku naik je RapidPenang 102 and decide turun kat Komtar. Tambang bas RM2.70. Murah je. Perjalanan lama. Jalan jammed. Nasib badan.

Beautiful cloud

Malam. Awal malam, 6 January 2016.

"Komtar! Komtar!".

Bas sampai kat Komtar. Dalam pukul 2000hrs gitu la kot, Dah malam pon. Aku turun je bas then tak tau mana nak tuju, battery phone tinggal less than 25%. Cuak gak weh! Haha. Motel aku betul betul kat depan Fort Cornwallis or Padang Kota Lama. So, aku pun belek je maps and redah je menuju Fort Cornwallis. Agak senang sebab benda tu attraction so tiap persimpangan ada signboard benda tu. Senang senang pun dua tiga kali gak aku pusing tempat sama haha. Seriously cuak memang cuak. Jalan gelap mostly dah takde orang. Battery phone pulak extremely low and takde powerbank. Kaki pun dah letih gila, lapar pulak tu, Then hujan renyai-renyai. Huhu aku memang fuhhh jauh lagi ke ni? Then I saw a spacious area. Padang! Yes Padang Kota Lama! Akhirnya. Tapi belom jumpa pun motel tu. Haha but rasa macam dah menang game je padahal bendanya taktau kat mana lagi pun. So bejalan lah dalam renyai hujan tu. Pusing dalam 10 minit sampai laa aku jumpa - Friendship Motel. Fuh lega gila rasa. Memang dalam kepala pikir nak baring je sekarang. Huhu. Masuk, check-in and surprisingly aku book single room tapi dapat double room with double bed. Katanya silap masuk book pagi tadi and dia bagi je at same price. Alhamdulillah rezeki.

Menyelusuri jalan di Penang meuju Georgetown.

Malam. 6 January 2016.

Sampai bilik terus change pakaian yang dah basah berhujan, solat then on lappy. Duduk je atas katil perut pulak buat bunyi. Turun je la pegi pusing pusing kawasan sekitar tengok apa ada. Malangnya kedai banyak tutup. Seriously malam dia takde apa pun kat sini. Aku pun pergi 7E je lah beli jajan dan yang seangkatan dengannya. (Cantik weh kedai 7E dia. Senibina lama. Hehe) Balik bilik bagi report kat rumah, kat member, study study peta study kawasan untuk esoknya pulak. Wifi pun okay je. Aku pakai Penang Free Wifi okay je takde la lembab sangat okay je. Around 0030hrs gitu aku dah out. Tido. Letih.

Okay tu je. Nantikan Part II pulak. Adios!

You Might Also Like

0 comments