Condemn Untuk Lebih Baik?

Wednesday, December 12, 2012

Assalamualaikum w.b.t.

Hai reader-readers semua. Jari tu kenapa macam nak scroll down je? Tak busy kan?

 Minggu lepas, few days before mid-sem examination lecturer kelas aku macam perli kelas aku. Kata-katanya lebih kurang macam ni la, "Kelas awak ni yang paling santai rasanya. Mid-sem beberapa hari je lagi awak boleh rilek-rilek lagi." Well, agak terasa la dengan statement beliau tu. Tapi tak boleh salahkan beliau jugak sebab memang kelas aku rilek memanjang pun. Dari awal sem sampai la sekarang, beberapa hari lepas mid-sem still rilek je. Suasana belajar tu memang rilek. Bagi aku BEST! Tapi tak tahu la berkesan ke tidak.

 Tapi apa yang aku nak mention di sini, kenapa mesti condemn/menghina/perli someone or kumpulan untuk naikkan semangat mereka? Yang memerli tu boleh tahan lagi la, tapi yang menghina tu sometimes bukan menaikkan semangat pun tetapi terus hilang semangat. Aku dah banyak kali jugak la kena condemn sepanjang 18 tahun 9 bulan aku hidup ni. Bukan terus kepada aku la, maksudnya condemn group/class yang aku join.

 Aku sendiri pun banyak condemn orang kot. Puji? Jarang sekali. Haha. Ni antara momen-momen aku or group aku kena condemn.

Kelas

 Yang ni la paling common aku rasa. Dari sekolah rendah sampai la ke Asasi sekarang ni. Firstly masa sekolah rendah especially masa standard 6 la sebab ada exam UPSR. Yang paling biasa dengar - "Kelas kamu yang paling teruk. Exam dapat rendah. Tak pernah lagi saya ada murid-murid macam kamu semua ni." dan masa sekolah menangah pulak - "Awak sedar tak exam beberapa hari je lagi? Batch lepas-lepas awal-awal  lagi ready. Awak semua pulak still dengan masalah sama. Lewat datang sekolah, ponteng dan macam-macam lagi. Parents letak harapan kat awak... bla... bla ... bla~"

 Sometimes memang terasa down bila guru-guru bandingkan kita dengan students lepas or orang lain. Maybe mereka fikir dengan kata-kata gitu dapat membakar semangat pelajar. Sometimes YES tapi most of the times pelajar-pelajar tak nampak mesej yang disampaikan guru. Mereka siap pergi sembur balik cikgu tu ada. Aku tak la. Aku baik. Skema!


Kawad Kaki

 Aku join PKBM (Laut) atau lebih dikenali dengan nama Navy masa Form 3 sampai la Form 5. Bagi aku Navy ni best. Kawad agak senang. Pakaian agak ensem. Dengar nama je pun dah WOWW! kan? Masa latihan agak banyak kali la kena condemn. "Budak-budak lepas kawad lagi bagus. Lebih kemas" . "Semua lari macam apa entah, tak seragam, lembik."

 Tapi Navy still the best. At least dapat menang gak walaupun tak johan. Program-program pun best.

Lain-Lain Kes

 Banyak kali jugak aku terdengar orang lain kena marah/condemn. Banyak yang kalau student yang ada abang/kakak kat sekolah yang sama. Cikgu mesti bandingkan kedua mereka and jatuhkan student ni. Kalau dalam drama-drama pun banyak kes macam ni. Parents lebihkan abang yang pandai. Then abang tetiba meninggal, terus hentam adiknya. Ayat-ayat macam - "Abang kamu jauh lebih baik dari kamu", "Kalau lah abang kamu masih ada, bla..bla..bla...".

 Ayat sebegini sure akan menjatuhkan semangat seseorang. Maybe ada je yang tak terasa, tapi kebanyakannya mereka akan down. Dan untuk naik semangat semula mungkin memerlukan pemangkin, seseorang atau sesuatu. Kalau nak condemn tindakan Isreal or US kepada umat Islam yang teraniaya tu takpe la. Yang tu memang patut pun. 

 Bagi aku, masih ada banyak cara untuk menjadikan seseorang itu lebih baik. Bukan dengan condemn atau menghina atau memerli seseorang tapi mungkin dengan sedikit dorongan macam nasihat yang berterusan. Dan maybe kadang-kadang sedikit pujian atas kebaikan orang itu. Aku bukan tak setuju dengan cara ni, tapi ada satu kes aku memang down gila lepas kena condemn tu. Terus gave up untuk buat benda tu. Hurmm maybe lain orang lain pendapat.


"No man can justly censure or condemn another, because indeed no man truly knows another"
- Sir Thomas Brown

"Rather leave the crime of the guilty unpunished than condemn the innocent"
- Marcus Tullius Cicero

"So let's be honest with ourselves and not take ourselves too serious, and never condemn the other fellow for doing what we are doing every day, only in a different way."
- Will Rogers

Apa pandangan anda yang baik and rajin baca sampai habis ni pulak?


You Might Also Like

0 comments