Broga Hill Dengan Rumet

Saturday, September 07, 2013

326 Ekstrem!

Assalamualaikum w.b.t...

 Ho ho ho! Apa macam weekend anda-anda semua? Haa last weekend aku rasa paling best bagi aku sepanjang kat CFSIIUM ni . Nak tau kenapa? Hah baca arh sampai habes… ~ :3

Untuk satu jangka masa yang agak panjang ah, aku dah simpan cita-cita nak pegi daki Bukit Broga kat Semenyih, Selangor. Daki? Hmm daki lah kott. Hehe ~ So, aku plan impian menggunung aku tu dengan rumet aku, Mock. And luckily beliau pun kinda excited to make it happen, so everything planned J. Aku cari keta, beliau ayat rumet-rumet yang lain to join. Hoho.  First-first ingat nak lancar weekend ni (7/9 – 8/9) tapi pasal masing-masing ade komitmen lain minggu ni so kitorang awalkan jadi masa Hari Kemerdekaan, dengan harapan kurang orang yang naik sana.

 30 Ogos 2013, 3.30pm – Aku, Mock, Adib and Faisal gerak dulu dari CFS sebab nak pegi amik kereta daripada kakak Adib and satu lagi sewa dari Gombak. First kitorang gerak Kampung Baru dulu dengan LRT pegi tempat kakak Adib. Hmm katanya kereta taktahu ah buruk ke tak tapi ada kena langgar kat belakang and takrepair lagi. Hah sekali sampai kat situ – Perghh! Myvi! Mantop jugak ar. Nampak baru lagi. Kesan langgar pun sikit je. So from there kitorang pegi ke LRT Taman Melati untuk amik satu lagi kereta. Myvi ni Adib bawak sebab ni kan kereta kakak dia. Hihi. Dengan bantuan daripada GPS, perjalanan kitorang agak lancar :)

Adib with his Myvi
5.00pm – Kitorang sampai LRT Taman Melati. Aku call orang sewa kereta tu. Beliau suruh tunggu pasal kereta still kat penyewa lain and maybe stuck in jam ( _ _ll). Hampeh. Then dekat ½ hour later, dia sms pulak suruh pegi tunggu kat Jusco Wangsa Maju and tunggu sejam. So kitorang pun blah ah daripada situ menuju Wangsa Maju. Dengan perut yang masih kosong, kitorang serbu KFC seusai dirikan solat Asar. Kitorang makan dulu! Except for Adib yang berpuasa haritu. Hmmm, berbalik kepada penantian kereta sewa. Huh, dari minit berganti minit, jam berganti jam, tup 7.00pm. Still, takde khabar baik pasal kereta. Whattt! Katanya pemberi sewa tu kereta still taktahu kat mana and taktahu pukul berapa boleh sampai. T_T. Habis rumet-rumet aku naik angin. Sapa tak marah kalau tunggu berjam-jam then kata taktahu pulak. Phuiii! So, Adib call member beliau tanya pasal kereta sewa lain. And Alhamdulillah ada. Kereta Persona kat Kerinchi which is just beberapa km dari CFSIIUM tu. Haih. Nasib badan. Dari JJ Wangsa Maju ke Kerinchi punya lama pasal jalan jem gila. Terpaksa member aku sorang tu berbuka dalam kereta. Rasa bersalah pulak aku. Hmmm ~ Dalam pukul 8 sampai kat LRT Kerinchi. And Alhamdulillah Persona putih berplat Kelantan dalam keadaan superb sampai. RM140 jadi mangsa ~

8.45pm – Lepas kitorang berkemas barang-barang yang dirasa perlu, kitorang pun mulakan perjalanan 9 orang sahabat – Aku, Mock, Adib, Muaz, Faisal, Alang, Bob, Fakhrul and Kama. Firstly destinasi kitorang is Kajang, which is rumah kakak Mock. Beliau dah berkahwin and her husband is an Inspector wooo! Persona dipenuhi aku, Alang, Fakhrul, Bob and Mock sebagai driver tunggal. Myvi pulak dihuni Muaz, Kama, Adib as driver and Faisal as his so-driver. Hoho :D Perjalanan malam kitorang berjalan lancar dengan Mock asyik pecut je memanjang. F1 betul mamat tu. Haha XD

10.00pm – Sampai! So, kitorang masuk-masuk jumpa tuan rumah, intai bilik nak tidor malam ni dulu. Ehh ade kucing ahh! Haha. Besar betul kucing beliau. Mock ni memang satu family suka kucing J. Lepas dalam 20 minit rehat, kitorang chow pegi The Mines. Bermuvi miudnight di malam ambang merdeka. Hehe ;P . Hmm muvi-muvi yang ada takbanyak untuk dipilih so kitorang ber9 pilih cita yang nampak best.

11.30pm – ELYSIUM! Sembilan jejaka CFSIIUM duduk seat E9-E16. Huhu. Sebelum muvi start ada nyanyian lagu Negaraku dulu kot. Patriotik kan tu. Haha. Overall muvi tu, hmm – 8/10 lah kot. Jalan cerita kinda best, action dia pun mantop, ending pun menarik :) ~ Habis muvi dalam pukul 1.30pm. Lepas bersejuk-sejuk dalam hall cinema tu kitorang gerak kedai mamak pulak. Isi perut sikit as persiapan nak naik Broga paginya nanti. Makan sendiri-sendiri. Bayar sendiri. Hihi ~

Seusai berELYSIUM. Hensem tak kitorang? :3

Menanti order...

31 Ogos 2013, 2.30pm – Gerak balik. Before reaching home, kitorang singgah 7E kejap beli makanan and minuman untuk bekal masa pendakian nanti. And aku beli lampu suluh siap-siap. Hehe. Sampai rumah, semua serbu TV. Haha. Ada match Super Cup – Bayern v Chelsea. Faisal, Muaz, Alang berjaya tido eventhou kejap. Mock try untuk tido tapi failed. Ahaa. Yang lain ngadap tv je. Aku? Kemas barang, pack dalam beg and also try to sleep but also failed… ~

4.30am – Gerak semua-semua yang tido and ready untuk Broga Hill! Semua nampak excited untuk Broga Hill. Aku risau kat driver je. Taktido then drive pulak. Sherammnyew! Hahaha XD ~ Mock lead the way. Beliau pun taktahu jalan nak ke sana tapi dah di brief awal-awal oleh abang ipar beliau, so our journey were ran smoothly. Alhamdulillah. Jalan kosong gila. Mock macam biasa lah, pecut laju gilaa~ Adib agak bergelut dengan Myvi-nya. Mock, Faisal and himself kata kereta tu kinda berat. Jalan jalan jalan. Dalam setengah jam lepas tu kitorang sampai lah tempat parking Broga Hill tu. Dua ringgit as parking fee. Mana ada benda free sekarang ni oi! ~

Sekeping sebelum pendakian. Bismillah...
5.15am – First step! Kitorang mulakan pendakian kitorang dengan bacaan doa yang di-lead-kan oleh Fakhrul. Aminnn ~ Before naik, semua pakat beli torchlight yang ada dijual kat kaki bukit Broga tu. Act, tak semua laa. Just most of us. Aku pun dah lupa sapa yang lead the way, tapi yang pasti memang dah agak ramai laa kat situ. Mostly Chinese… Its pitch black out there. Kalau takde lampu suluh, memang meraba dalam kegelapan ah korang. Aku jalan belakang sekali dalam group kitorang. Heh 5 minit berjalan dah rasa letih. Kurang stamina gini ah jadinyaa ~ Lepas 20 minit, pendakian mula agak mencabar – dengan bantuan sepenuh kepada torchlight, jalan mula jadi curam. Takde lah curam sangat tapi agak susah laa kalau tak focus. Licin and sometimes ade lubang-lubang. Even ada yang dalam gila cenuram kat tepi laluan tu. Got to stay focus! Kekadang group kitorang terpisah kejap sebab ramai sangat kat situ and one of our rumet, Muaz takboleh laju sangat. Tapi aku always at the back, defending the rest of the members. Hehe :3 ~ Satu-satu cabaran ditempuhi and kitorang still bergerak. Yang paling susah aku rasa right before sampai puncak, ada batu besar yang pendaki kena naik. And luckily dah ada tali besar bapak dia terikat kat situ. So panjat dengan pegang tali tu lah. Masing-masing bagi kata semangat untuk Muaz yang dah…. Hmm, takmelampau kalau aku kata over his limitations. And dia berjaya jugak. Kitorang semua berjaya!

Solar jangan lupa!

6.30am – YEAHHHH! Kitorang sampai jugak ke PUNCAK BROGA HILL! Alhamdulillah. But agak cekewa sebab ramai sangat kat atas tu. Pack! But it’s okay. Pemandangan sebelum subuh – perhhhh best! Dengan bintang-bintang yang nampak jelas di langit and view lampu-lampu dari bandar berdekatan. Woww! Indahnya ciptaan Illahi J. Subhanallah… Kitorang stay atas tu agak lama. Rest. Lepas penat dulu and dalam jam 0630 kitorang perform our Subuh prayer. Dengan air wudhu’ yang kitorang dah prepare before naik tadi and sejadah yang dah di bawak aku and Mock, kami solat di puncak Broga. Alhamdulillah ~ Lepas sudah semua solat, aku macam biasa – as official event photographer, bergambar dulu kat puncak! Huhu. Sepanjang pendakian tadi, tak banyak shoot pasal gelap sangat. Kat puncak tu agak happening laa. Dengan ramainyaa. Even ada yang pasang mercun atas tu. Merdeka kann. Siap nyanyi lagu patriotik lagi kat puncak tu. Haha. Pendaki pendaki ni sporting gilaa~

Lepas penat dulu...

YEAHHH! Puncak Broga! 400m tinggi!

7.03am – SUNRISE! Subhanallah. Memang best ah view dari sini eventhou taknampak full sunrise tu tapi view cun gilaa. Tapi sayang aku takbawak tripod untuk buat long-exposure kat situ.

7.20am – The Descend! Lepas berehat agak lama kat puncak, kitorang pun memulakan perjalanan turun kitorang. Turun agak senang as kitorang dah nampak apa yang kitorang lalui. Tak kena pegang torchlight bagai dah. Huhu. Masa turun ni lagi banyak kitorang bergambar. Hehe. Dah terang kan. Plus, background matahari naik pulak tu. Huhu. Walaupun letih, masing-masing muka hepi je. Huhu. Masa turun ni shockingly, kitorang nampak seorang ayah pikul anak dia yang kecik dalam 3-4 tahun gitu turun bukit. Perghhh gila kentang! Entah camne lah dia boleh sampai atas. #respect! Masa turun aku pun taktahu sapa yang sampai dulu. Sebab aku and Mock teman Muaz kat belakang. Masa naik bukan main bagi kata semangat untuk Muaz, masa turun berdesssuppp laju bebudak ni turun. Haha ~ Ape pun kitorang happy! :DD

Camwhoring masa turun :3



See? Ramai kann...
8.34am – Alhamdulillah. Sampai jugak kitorang kat bawah. YEAHHHH! Haha. 3 jam 10 minit 46 saat kitorang berjalanan start dari kat kaki bukit, naik rest kat puncak then tiba dengan jayanya kat bawah. Perghhh memang letih gilaa. Nak tercabut kaki ni. And paling respect Muaz ah. Aku yang kecik ni pun perghhh rasa letih gilaa, dia mesti lagi letih gilaa  - tapi kitorang semua BERJAYA TAWAN BROGA HILL!!! Hoho :DD ~ Sampai je kat kereta, teguk air bebanyak. Puhh legaa ~ Huhu… Lepas rehat-rehat kejap kitorang menuju destinasi seterusnya – Air Terjun Sungai Tekala! Hohoho :3

9.30am – Sampai Air Terjun Sg. Tekala! Agak jauh kedalam jugak laa hutan lipur ni. Letih driver-driver kitorang drive. Hehe ~ Turun kereta, serbu kedai cari makanan then enjoy the waterfall! Huhu. Before that, masuk bayar seringgit hoii. Sebelum sampai air terjun, tangga! T_T Huu letih gilaa main ngan tangga ni. Dah letih naik turun Broga now naik tangga lagi. Huuu. Tapi lepas tu heaven! Terjunnnn! Hepi sakan rumet-rumet aku main air. Tak ingat dunia. Haha. And aku of course shoot every moments! Haha. Macam macam muka ada dalam kamira aku. Hahaha ~ Air dia takde laa dalam boleh berenang bagai, tapi air terjun tuu syoklaa. Huhu. Melepaskan penat 3 jam tadi. Haha :DD

Berjimba di Air Terjun Sg. Tekala



10.30am – Done bermandi-manda. Masuk kereta. Balik rumah Mock. Tidor! Hah tido takkira tempat. Atas lantai pun layannnn ~ penat doe!

2.30pm – Hah?! Dah pukul 2? Pergh gila kentang. Haha. Baru ingat nak pegi shopping petang tu kat Giant. Hancur musnah impian. Haha. Tido tak ingat dunia semua. Lagi pulak hujan petang tu. Memang layannn ah tido kitorang. So, kitorang mandi-mandi, solat then layan Astro kat rumah kakak Mock tu. #nw Karate Kid. Sambil-sambil main kuceng. Haha ~ Dalam pukul 4 gitu, kakak Mock siapkan makan untuk kitorang. Huhu. Spaghetti and nasi lauk ayam ape entah. Dah lupa. Haha. Maklumlah kamira aku dah takde bateri mase tu and charger pun takbawak. So takde rakaman berlaku. Thus tak ingat. Haha ~ Makan.Makan.Makan. Lepas makan, masing-masing bawak pinggan ke dapur basuh sendiri. Siap kemas semua lahh. Haa calon menantu yang excellent kan kitorang ni. Hahahaha :3

 Dalam pukul 5.30 petang gitu, kitorang gerak balik CFSIIUM. Adib and the gang hantar Myvi dulu then balik naik LRT. Geng-geng Persona pusing-pusing KL jap then turut sama balik sebab geng Myvi takde kunci bilik. Haha. Lagipun driver Persona ni pun still ngantok lagi, so baliklah. Huhu. Maghrib tu kitorang sampai bilik and dalam jam 8 malam Muaz and Mock pegi hantar Persona dekat Kerinchi balik ~ So camtu lah outing ekstrem kitorang minggu lepas. Best! SuperBEST!

 Hopefully next time dapat outing sesame lagi. Hoho. Actually before this takpenah pun outing sesame. Aku duk keluar sorang je biasanya, jalan dengan kamira je. And minggu lepas impian aku nak naik Broga terlaksana bersama geng-geng bilik aku! Alhamdulillah program yang aku plan dengan Mock ni berjalan lancar. Thanks guys. Thanks drivers. Thanks kakak Adib. Thanks kakak Mock and her husband. Thanks semua! :)

Yeahhh! Geng 326. And teka aku kat mana? Haha macam biasa laa, belakang kamira! :DD

#326Forever #326Extreme #BrogaHill #AirTerjunSgTekala #Elysium

**Full album of photos HERE

You Might Also Like

0 comments